Monday, November 24, 2008

Longkang oh longkang





Suatu pagi ketika aku baru saja melabuhkan punggung di tempat duduk driver, puteraku berkata"alah.. nanti masuk longkang...", aku jawab,"mama tak lalu lorong tu lagi, ikut jalan besar ni takda longkang", puteraku menyambung lagi, "along nak duduk bawah la nanti jatuh" lalu duduk di tempat kaki penumpang.

Selepas membaca doa naik kenderaan, aku memulakan perjalanan, sepanjang perjalanan mulutnya tak berhenti2 berkata, "Mama!, jangan bawa laju2, bawa slow2 je..." Aku jeling ke arah jam meter di depanku, baru 60kmj, Sabar je la... dan setiap 2 saat ayat itu akan diluahkan...

Teringat aku pada pagi ketika nak menghantar anak2 ke nursery, aku membelok kereta memasuki lorong kecil yang hanya muat sebuah kereta... ketika kereta dah memasuki lorong aku tertekan pedal minyak padahal aku nak tekan brek.. pada ,masa yang sama aku tak sempat nak pusing balik stereng, alahai alamaknya terus masuk longkang... pecah tayar dan melayang RM230 hari itu...

Sejak hari itu aku rasa sikit fobia nak bawa kereta tapi kuatkan hati bawa gak slow2... sampai ke hari ini peristiwa masuk longkang sentiasa di mulut putera dan puteriku..."Mama masuk longkang, Baba pandai, tak masuk longkang..." sedihnya... itu la anak2 sekarang dah tau pandai dan tak pandai bawa kereta...










9 comments:

pokmudo said...

Teringat cikli membelok terus masuk laman rumah orang...bawa motor melayang ke dalam semak...pilunya

Anonymous said...

Pah ko ambo pon fobia cikgu wehh...

Anonymous said...

cikgu protest tu. pasal 206 jadi myvi. apo kelas.

abeja keno modified kete letak brek blah kiri. Kalu dok ngucap byk2 pahtu tido. huhuhu

Cikli seorg artis. van zedcon pon kena sentuhan masterpiece dia. huhuhu

CankerSaurus

Anonymous said...

206 jangan ssebut ayohnik, sensitip tuu...ada ore mureh, hehehe

MokSU said...

bila moksu nak, insyaallah dapat dengan berkat usaha dan kehendak Allah Taala. moksu pernah buat dulu masa duk ngaji KL... cuma masa je lambat atau cepat

pokmudo said...

Ayahnik apa kurangnya, bawa kete proton saga atas bukit Sri Guchil macam kuda, tercampak mat ayes...sori...

Anonymous said...

pokmudo tak relevan sungguh. ayahnik blaja kete di us tahun 95. tu pertamo kali pega stereng tahun 93? Bukan bawok pon, kete baru gerak tekan brek pasal sero laju. Budok baru blaja tulih huruf C pon tebalik. Tak relevan!

Cikli said...

kalu bab bawak kereta takleh lawan makdo belako.....

makdo, aku rindu pada mu...

pokmudo said...

Makdo terrer sapai kena saman ke majlis bandaran KK